Leírás és Paraméterek
A 2023-ban 150 éves évfordulóját ünneplő Budapest a születése utáni év tizedekben Európa egyik legjelentősebb folyami kikötővárosa (is) volt. Ebből következően szerkezetét alapjaiban határozták meg a rakpartjai. Ahol ma utakat látunk, egykor színes városi térségek sorakoztak, amelyekben keveredtek egy mással a kereskedelmi és árvízvédelmi létesítmények, és ahol a társadalmi ellentétek máshol alig megtapasztalható módon mutatkoztak meg. Kötetünkből kiderül, hogy a mára letűnt rakparti élet csupán lépcsőfoka volt egy nagyobb ívű környezettörténeti átalakulásnak, amelynek során a városok iparosították a vízparti kapcsolatukat. A 20. század már a nagy kereskedelmi kikötők kora. A gépesített logisztika igényei szerint kialakított medencés kikötők a településektől elkülönülve, a városlakók számára alig ismert rendbe szerveződtek. Város és kikötőjének változó viszonyrendszerét kötetünk Budapesten kívül többek között Bécs, Mohács, Baja és Újvidék példáján mutatja be. A záró fejezetben pedig külön tanulmányok foglalkoznak napjaink dilemmáival: mi lesz a felhagyott belvárosi kikötők sorsa, melyek az aktuális építészeti és városrendezési elkép-zelések? Napjaink ökológiai vitáit látva a téma relevanciáját egy építészetszociológiai könyv sorozatban különösen aktuálissá teszi, hogy benne nem csupán a társadalom építészeti lenyomata, hanem a természeti tájhoz való viszonya is tetten érhető.
Műfaj | történettudomány |
ISBN | 978-615-6388-60-5 |
ISSN | 2560-0265 |
Sorozat | TÉRformák – TÁRsadalomformák 11. |
Szerkesztő | Tamáska Máté |
Kiadó | Martin Opitz Kiadó |
Kiadás éve | 2024 |
Kötés típusa | Puhatáblás / Kartonált |
Oldalszám | 251 |
Nyelv | magyar |
Méret | A4 205 x 287 |
Tömeg | 642 g |